fbpx
Avoinna

24/7

Asiakaspalvelu
MA-TO
11.30-13.00  ja
16.30-18.00

p. 050 4080 280 / 040 092 5858

Arkiaktiivisuus

Kategoriat:

Tiedätkö sä minkä verran on aikuisen liikuntasuositus viikossa? Havainnollistetaan kuvalla:

UKK:n liikuntapiirakan avulla on helppo tarkistaa liikutko riittävästi ja terveyssuositusten mukaisesti. (UKK-instituutti 2009)

Muistetaan tässä vaiheessa taas, että jokaisella on oma henkilökohtainen kokemus siitä mikä määrä liikuntaa on riittävän paljon. UKK-instituutin liikuntapiirakka on kehitetty Yhdysvaltain terveysviraston julkaisemista terveyssuosituksista vuonna 2009 ja se kuvaa yleisesti sitä, minkä verran aikuisen pitäisi liikkua. (UKK-instituutti)

Kestävyyskuntoa voi kohentaa vaikka kulkemalla työ-/koulumatkat kävellen tai pyörällä. Arjen hyötyliikunta on mielestäni melko aliarvostettua ja sitä pitäisi muistaa hyödyntää jokaisen aikuisen sekä lapsen. Esimerkiksi jos käyt kaksi kertaa viikossa tekemässä lihaskuntoharjoitteita kuntosalilla, mutta työssäsi joudut istumaan päivän tietokoneen ääressä ja iltaisin tykkäät katsoa telkkaria, jää arkiaktiivisuus lähes olemattomaksi.

Arkiaktiivisuuden puute on myös lapsilla ongelmallista. Länsi-Savo julkaisi huolestuttavan artikkelin ja tilastotutkimuksen koskien lasten ylipainoa alueellisesti. Pieksämäen tulokset olivat huolestuttavimmat Mikkelin ja Pieksämäen alueella, sillä prosentuaalisesti täällä oli eniten ylipainoisia lapsia (2-16-vuotiaita). (L-S 3.5.2019)

Luvut ovat isoja muillakin paikkakunnilla. (Länsi-Savo 2019)

Aikuisten tulisi tukea lapsia arkiaktiivisuuteen ulkoilemalla säännöllisesti ja jättämällä lasten autolla kuskailu mahdollisimman vähälle. “Kun minä olin nuori, niin me hiihdettiin kesät ja talvet” on aina yhtä hauska letkautus, jota suosittelen käyttämään lasten kanssa. Vahva suositus myös sille, että aikuinen tekee välillä fiksuja valintoja esim. kaupunkialueella liikkuessa. Autolla ei säästä välttämättä edes kymmentä minuuttia enempää välimatkoissa.

Mites menee lasten liikuntasuositukset?

Lasten liikuntasuositus on 1,5h päivässä. (UKK-instituutti 2018)

Luulen, että jos tehtäisiin tutkimus liikuntamääristä lapsille, jotka osallistuivat Länsi-Savon julkaisemaan tutkimukseen, ei yksikään noista 32,7%:sta pääsisi lähellekään suosituksia.

Pidetään huolta itsestämme ja lähimmäisistämme liikkumalla ja liikuttamalla. Jokaiselle löytyy oma mukava liikkumismuoto, josta saa positiivisia kokemuksia.

Liikunnallista loppuviikkoa! 🙂

-Arttu

Lähteet: http://www.ukkinstituutti.fi/, https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/d3fd8783-311a-4f39-90c6-96bf251cb157