fbpx

Ihana kamala ruoka

 

Aamulla heräät. On vähän kiire etkä ennätä muuta, kun keittämään aamukahvit, mutta onneksi ei ole nälkäkään. Toivot, että kofeiini herättää ja poistaa tuhnuisen olon. Vedät päivän kahvilla ja pikkupurtavalla ja illalla sitten tempaisetkin yötä vasten kaapit tyhjäksi kaameassa kalorivajeessa. Sitten iskee jäätävä väsymys, eikä jaksa enää tehdä mitään muuta kuin käydä mahan viereen makaamaan. Seuraavana aamuna sitten taas aloitetaan sama ralli alusta. Ihmetellään, kun yöt ovat levottomia ja vähän närästääkin, aamupala ei taaskaan maistu, väsymys ei lähde nukkumalla vaan aina väsyttää, vaikka minkä tekisi, päätäkin särkee ja niskat jumittaa. Kuulostaako tutulta? Voisikohan tämän väsymyskierteen juurisyy tyynyn sijaan ollakin vääränlaisissa ruokatottumuksissa ja väsymys vain yksi oire, niin ravinnosta, kuin myös nestehukasta?

 

Personal trainerina käymme henkilökohtaisissa valmennuksissa lähes aina läpi ravitsemusta jossakin muodossa asiakkaan lähtötilanteesta ja tavoitteista riippumatta. Olipa kyseessä sitten painonpudottaja, tavoitteellisesti urheileva tai terveitä elämäntapoja tai arjen jaksamista tavoitteleva, niin tämä aihe koskee meistä ihan jokaista, sillä jokaisen on pakko syödä. Aihealue on hyvin laaja ja yritän raapaista pintaa kohdasta, jolla saisin ammennettua hyötyä mahdollisimman monelle. Pysytään perusasioiden äärellä, kuinka saisimme ravinnon tukemaan jaksamistamme ja terveyttämme omassa arjessamme mahdollisimman hyvin. Vanha kansa sen jo tiesi luodessaan ruokaympyrän, säännöllisyys ja monipuolisuus on kaiken pohja!

 

Suuri osa ravintovalmennuksistamme aloitetaan hakemalla säännöllisyys ruokarytmeihin. Säännöllinen ruokarytmi ja ravinnon monipuolisuus tukee meidän verensokerimme säilymistä tasaisena koko päivän, mikä taas on yksi tärkeimmistä vireystilaamme vaikuttavista asioista. Onko termi ”nälkäkiukku” tuttu? Jaiks! Kukaan ei tietenkään ääneen myönnä, mutta jokainen voi nyökkäillä tuntevansa jonkun, joka on ihan ihmishirviö, jos ruokailuiden väli on liian pitkä. Jep, puhumme verensokerin laskemisesta liian alas, jolloin elimistömme alkaa jo muistuttelemaan meitä tällä varsin erikoisella tavalla hätätilastaan, että energia ei enää riitä pitämään edes ajatustoimintaa kasassa. Mikäli taas tilanne on päässyt pitkäksi venyneiden ruokavälien vuoksi jo tuohon pisteeseen, niin se onkin sitten ihan toinen peto, joka pääsee valloilleen, kun jääkaapin kahva osuu vihdoin käden ulottuville. Välttäkäämme siis sudenkuoppaa ja ylenpalttista ahmimista syömällä tasaisin väliajoin kulutustamme vastaavalla tasolla.

 

Helpottaakseen ruokailuiden säännöllisyyttä, kannattaa nähdä pikkuisen vaivaa suunnitellakseen hieman etukäteen, miten päivä vedetään terveellisesti ja riittävällä energialla läpi. Kun onnistut toteuttamaan ruokailusuunnitelmaa riittävän runsaan aamiaisen ja lounaan kohdalla, niin todennäköisesti loppupäiväkin menee huomattavasti helpommin ja järkevämmin, kuin jos jätät päivän kaksi tärkeintä ateriaa liian vähälle huomiolle. Toiset kokevat, ettei heillä ole nälkä aamulla eikä päivällä ja jättävät sen vuoksi syömättä, koska pystyvät. Se, että elimistösi on tottunut vetämään päivän läpi jollakin tietyllä tyylillä, ei valitettavasti kuitenkaan tarkoita, että se olisi elimistön parhaaksi. Suunnitelmallisuus tukee säännöllisyyttä ja säännöllisyys tuo tuloksia. Liikunnan lisäksi myös ravitsemuksen puolella! Kun saat säännöllisyyden, monipuolisuuden ja terveellisyyden tuotua ruokailuihisi, huomaat pian, että eipä enää väsytäkään.

 

Se, että elimistöön on illalla kalorivajeessa ämpätty ihan liian paljon kaikkea iltapalaksi sopimatonta, on todella huono juttu. Aineenvaihduntamme hidastuu yöllä luonnostaan, joten elimistömme ei kykene sulattamaan silloin liian raskaita aterioita. Yötä vasten kuitenkin pitäisi saada oikeita ravintoaineita rakennusaineiksi, jotta elimistö pystyy korjaamaan itseään ja voimaan paremmin. Siksipä iltapalalla olisikin tärkeää panostaa laatuun enemmän kuin määrään ja tehdä siitä riittävän monipuolinen olematta liian raskas.

 

Moni pelkää valmennukseen tullessaan joutuvansa kana-rahka-raejuusto-dieetille ja ilmaisevatkin sen ensitöikseen ravintovalmennukseen saapuessaan. Pelko on kuitenkin täysin aiheeton, sillä pääasiallinen tarkoitus ravintovalmennuksissa on selvittää, asiakkaan ravitsemuksen tämänhetkinen tilanne. Personal trainer toimiikin tukena ja apuna omia ruokailutottumuksia ja elämäntapoja muutettaessa ja itseä mietityttäviä asioita voi pohtia yhdessä ammattilaisen kanssa. Silloin omaan tilanteeseen on helppo saada uusia näkökulmia.

 

Power4Lifelta löydät useamman personal trainerin, jotka voivat auttaa sinua pääsemään kultaiselle keskitielle kohti tasapainoisempaa ja paremmin jaksavaa sinua!

Emilia Siitari
Keskusvastaava, personal trainer
Power4Life Oy