fbpx

Korona, kesäloma, grillikausi, reissaaminen, juhlia, hellettä, vettä sataa, päätä särkee, huomenna… Lista on pitkä ja jatkuu juuri niin pitkään, kun annamme sen jatkua lykätäksemme liikkeelle lähtemistä. Joskus jokaiselle tulee väkisinkin eteen hetki, kun on vaan pakko priorisoida asioiden tärkeysjärjestys ja jättäytyä hetkeksi pois liikunnan parista, syystä tai toisesta. Toisinaan kuitenkin tämä ”pakkorako” saattaa venähtää ja jäädä päälle pölyn laskeuduttua ja pian huomaakin, että sohva nielaisee helposti koko ihmisen! Jossakin vaiheessa sitten havaitsee olotilan ja fiiliksen väljähtäneen, energiatasojen laskeneen samaa tahtia, kun närästys on noussut ja housunvyötärö kutistunut. Alkaa hiipiä takaraivoon ajatus liikunnan pariin palaamisesta / aloittamisesta. Mutta miten se tehdään?

Aina ei kannata jäädä loputtomiin odottelemaan motivaation löytymistä, vaan rohkeasti vain tarttua tumasta toimeen niin yleensä se motivaatiokin löytyy sitten tehdessä. Jos kuulut niihin ihmisiin, joihin mitkään maailman tsemppauspuheet ja terveysvaikutusten tulokset eivät tee vaikutusta, niin etsi itsellesi sellainen syy lähteä liikkeelle, joka palvelee juuri sinun tilannettasi ja tarpeitasi. Mitä parannusta toivot liikunnan tuovan elämääsi juuri nyt? Mihin negatiiviseen asiaan toivot liikunnan antavan positiivisen vastauksen tai tuloksen? Ja miksi? Käytä tähän oikeasti aikaa, jos epäilet että saatat saada itsesi liikkeelle kerran tai pari, mutta se jää sitten siihen. Etsi itsellesi realistisen, mitattavissa oleva tavoite, joka ei ole liian kaukana, vaan oikeasti saavutettavissa. Lopullinen tavoitteesi voi olla suurikin, mutta kannattaa edetä askel askeleelta ja jakaa se välitavoitteisiin, jotta saat kipinän pidettyä yllä. Ulkonäkö ei useinkaan ole se paras motivaattori, sillä omaan silmään ei välttämättä näe ulkoisia tuloksia (vallankaan niin nopeasti kuin haluaisimme), koska katselemme itseämme koko ajan. Sen sijaan voit ottaa tavoitteeksi esimerkiksi lähteä toteuttamaan pitkäaikaista haavettasi juosta kymppi, mutta aloita tavoittelemalla ensin kolmea ja luomalla hitaasti mutta varmasti hyvää peruskunto- ja lihaskestävyyspohjaa. Liikunnan lisääminen / tuominen elämään muokkaa siinä sivussa myös kehon koostumusta, vallankin jos vielä tarkastelee vähän mitä suuhunsa laittaa.

Liikunta ei kuitenkaan ole pelkkää tulosten parantamista ja tavoitteellista urheilusuorittamista verenmaku kurkussa. Useimmille meille liikunta osana elämää on mahdollistaja ja hyvän olon tuoja. Oman lihaskunnon ylläpitäminen mahdollistaa vanhuksille turvallisen itsenäisen asumisen mahdollisimman pitkään. Työikäisille omasta kunnosta huolehtiminen ylläpitää terveyden lisäksi työkyvyn säilymisen ja tehokkuuden sekä töissä että vielä töiden jälkeen vapaa-ajallakin. Lasten liikunnalla luodaan pohjaa ja terveyttä tulevaisuuteen jne. Olipa ikä ja asema / elämäntilanne mikä tahansa, niin tutkimustenkin mukaan liikunta osana elämää vaikuttaa positiivisesti fyysisen terveyden lisäksi myös sosiaaliseen elämään sekä psyykkiseen hyvinvointiin.

Jos et ole juurikaan liikkunut tai nähnyt liikuntaa itsellesi tarpeellisena, mutta harmittelet esimerkiksi sitä, ettet jaksa käydä lapsesi / lapsenlapsesi kanssa metsäretkellä tai jalkapalloa pelaamassa, niin päivittäisten vartin kävelylenkkien aloittaminen saattaa olla vastaus ongelmaasi. Tässäpä asian ydin! Olitpa liikunnan pariin tauon jälkeen palaava entinen himoliikkuja, liikuntaa aina vieroksunut mukavuudenhaluinen herkuttelija, tai jotakin siltä väliltä, niin tiedosta lähtötilanteesi. On tärkeää, että hyppäät liikuntakelkkaan riittävän maltilla ja sopivalla lajilla. Jos syöksyt salille tai juoksuradalle asenteella ”kaikki mulle heti nyt ja täysillä!” niin voit olla varma, että saat vain elimistösi shokkiin ja lihakset niin kipeiksi, ettei paljon kiinnosta jatkaa sitä rääkkiä, eikä pystyisikään, kun joka paikkaan koskee. Sen sijaan kun lähdet liikkeelle riittävän rauhallisesti, mutta nousujohteisesti, niin elimistökin ennättää mukaan. Saat positiivisia kokemuksia liikunnasta ja huomaat ehkä piankin energisyyden ja hyvänolon tunteen lisääntyneen ja pystyt lisäämään vastusta / haastetta. Ehkä palkitsevinta liikunnan parissa onkin ne hetket, kun olet saanut puskettua itsesi oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja huomaat lopulta ylittäneesi itsesi ja saavuttaneesi jotakin mitä tavoittelit! Priceless. Usko pois, nälkä kasvaa syödessä ja kohta huomaat jo tavoittelevasi jotakin enemmän, koska pystyit tähänkin!

Mikäli haluaisit apua liikunnan pariin palaamisessa tai sen aloittamisessa, varaa rohkeasti aika ILMAISEEN KONSULTAATIOON personal traineriltamme. Pohditaan yhdessä, miten voisimme auttaa sinua parhaiten!

PS. Power4Lifella on myös tarjolla MAKSUTONTA OPASTUSTA KUNTOSALILLE. Tämä etu kannattaa käyttää etenkin, ellet ole aiemmin treenannut kuntosalilla tai haluat varmistusta kuntosalilaitteidemme käyttöön.